I går var jeg på en guidet tur med en af vores venner, Yanai, som
arbejder som turguide og skriver en ph.d. på universitetet om
uafhængighedskrigen i 1948. Formålet med turen var at fortælle os om Israel i
nyere tid og give en større forståelse af de nuværende grænseuenigheder i
landet (fx om røde, grønne og blå grænselinier op gennem tiden), bosættelser,
sikkerhedsmuren og livet i Østjerusalem.
Altsammen meget spændende emner og fortalt på en engageret og (så
vidt mulig) nuanceret måde.
Jeg vil ikke her gengive hele turens program i detaljer, men blot
gengive noget af det, der gjorde mest indtryk i løbet af dagen. Ikke fordi jeg
vil gå ind i den politiske diskussion om disse problemstillinger, men blot give
jer en fornemmelse af, hvad vi hørte..
- det var underligt igen at stå på den gade i Gilo, hvor jeg
boede, da jeg var volontør i foråret 2000. Få måneder efter at jeg rejste
tilbage til DK, oplevede volontørerne, at der blev skudt på lejligheden, og de
måtte søge ly i køkkenet. Terrassen var siden mærket af skudhuller. I dag havde
lejlighederne skudsikre vinduer, og der var bygget ekstra mure op omkring
skoler, børnehaver mm., så palæstinenserne ikke længere kunne skyde dertil fra
Beit Jala (forstad til Betlehem, som ligger på den anden side af dalen). Tænk sig, at jeg den gang prøvede at gå ned
af bjerget fra Gilo, gennem Beit Jala og ind til Manger Square i Betlehem..
stort set uden problemer. I dag er den gåtur umulig pga. sikkerhedsmuren,
checkpoints, stødhegn mm.
- Yanai fortalte om en palæstinensisk landsby på Vestbreden
(lige overfor Gilo) på ca. 1000 indbyggere, som af uvisse årsager er ved at
blive omringet af sikkerhedsmuren. Dvs. hele landsbyen på et tidspunkt vil være
indhegnet af en 8 m høj betonmur! Helt absurd. Og det var ikke fordi alle
indbyggerne var livsfarlige terrorister; men derimod helt almindelige bønder.
Selv de jødiske bosættere tæt ved protester imod beslutningen, men det lader
ikke til, at den bliver ændret….
- - Op til 80 % af alle indbyggere i
Østjerusalem lever under fattigdomsgrænsen, og man vurderer, at op
til 6000 børn ikke går i skole, fordi de ikke har adgang til det. Der er simpelthen ikke bygget skoler
nok. Hvad gør det ikke ved en fremtidig generation, at de skal vokse op under sådanne vilkår?
Kontrasten ml. øst og vest i denne by er ufattelig stor!
til 6000 børn ikke går i skole, fordi de ikke har adgang til det. Der er simpelthen ikke bygget skoler
nok. Hvad gør det ikke ved en fremtidig generation, at de skal vokse op under sådanne vilkår?
Kontrasten ml. øst og vest i denne by er ufattelig stor!
- - Yanais fortælling om, hvordan han to gange
har oplevet at være en af de første, der ankom til en café
eller lign, som lige har været udsat for en selvmordsbombe (under 2. intifada). Hvordan han kunne stå
og se på kroppene af døde børn…
eller lign, som lige har været udsat for en selvmordsbombe (under 2. intifada). Hvordan han kunne stå
og se på kroppene af døde børn…
- - Besøget i en jødisk bosættelse på toppen
af Oliebjerget, som blev skarpt bevogtet af sikkerhedsvagter
(vi fik næsten ikke lov til at komme ind), og hvor mødrene må hente børnene i børnehave i ekskorteret
konvoj af sikkerhedsmæssige årsager. Den palæstinenser, som solgte huset til dem, er siden blevet
myrdet
(vi fik næsten ikke lov til at komme ind), og hvor mødrene må hente børnene i børnehave i ekskorteret
konvoj af sikkerhedsmæssige årsager. Den palæstinenser, som solgte huset til dem, er siden blevet
myrdet
- - Yanais beskrivelser af, hvordan han
oplevede urolighederne i november måned i år. Hvordan han blev
indkaldt til hæren midt om natten og måtte forlade sin kone og tre børn, og hvor tæt soldaterne (ifølge
ham) egentlig var på at rykke ind i Gaza. Dette blev fortalt på engelsk på en arabisk café midt i Sheikh
Jarrah, hvor betjeningen var arabisk og udmærket forstod engelsk. Det gav en underlig situation, synes
jeg.
indkaldt til hæren midt om natten og måtte forlade sin kone og tre børn, og hvor tæt soldaterne (ifølge
ham) egentlig var på at rykke ind i Gaza. Dette blev fortalt på engelsk på en arabisk café midt i Sheikh
Jarrah, hvor betjeningen var arabisk og udmærket forstod engelsk. Det gav en underlig situation, synes
jeg.
Jeg
blev så glad for, at jeg ikke er en af dem, der engang skal sidde ved
forhandlingsbordet og finde ud af, hvordan man rent konkret løser nogle af de
meget komplicerede problemstillinger, der er i denne tilsyneladende uløselige
og fastlåste konflikt. Der er utrolig mange svære spørgsmål, som der ikke gives
nemme, konkrete løsningsmuligheder til:
Hvad
gør man med de palæstinensiske flygtninge? Er en tostatsløsning det bedste? Og
hvor skal grænsen rent praktisk gå? Kan det rent praktisk lade sig gøre at
flytte flere tusind jøder og palæstinensere rundt, hvis grænserne ændrer sig
markant? Hvilken type by ville Jerusalem være, hvis beboerne i øst fik de samme
rettigheder, muligheder og økonomi som dem i vest? Hvad gør det ved et menneske
at leve op af en 8 m høj betonmur? Hvordan undgår man at skabe en os-dem
stemning?
Hvordan
forsoner man disse to folk? Er det overhovedet muligt?
Der blev sat mange tanker igang efter sådan en tur...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar